Schotbeschadigingen

Spreker: dhr. E. Matthijssen MSc

Een stoffelijk overschot is gevonden met één kogelschot door zijn hoofd. Verder weet je zijn identiteit en dat hij hoogstwaarschijnlijk bij criminele bendes betrokken is. Voor zo’n dilemma stond de gastspreker een tijd geleden. Leden van de criminele bendes waren door twee verschillende pistolen om het leven gebracht. Om uit te zoeken door wat voor soort pistool hij om het leven was gebracht, bedacht hij een onderzoek. Met de twee verschillende pistolen schoot hij door verschillende nepschedels. Vervolgens moesten een aantal experts de ‘schotwonden’ in een categorie plaatsen van welk pistool geschoten is. Dit deden ze door de schotwonden van de nepschedels te vergelijken met foto’s uit eerdere zaken waar met die pistolen geschoten waren. Helaas bleek het onderzoek niet heel relevant te zijn en kwam er geen duidelijk resultaat uit. Mogelijk omdat de nepschedels niet perfect zijn, er geen vervangende stof was voor de hersenen en er geen huid omheen zat. Een interessant onderzoek dus, waar mogelijk een vervolg aan kan komen!

- Anna Verbree