Studiereis 2016 | Praag

Na een lange busreis kwamen we om 08.00 uur aan bij het hostel in Praag. Iedereen kon de beentjes weer strekken, en ontwaakte langzaam uit hun slaap. Na de energietoevoer werden de koffers uit de bus geladen, en in een kamer in het hostel geplaatst. Hierna werd door de commissie een korte uitleg gegeven over de dagindeling. Vervolgens zijn we met zijn allen op weg gegaan naar het park. Eenmaal aangekomen in het park werd door de commissie uitleg gegeven over het spel, en kort daarna ging iedereen aan de slag met de blauwdrukken voor hun ‘geweldige wagen.’ De brie met de bril was erg in trek! Hoe kan het ook anders. Ieder groepje kreeg 500 kronen, en metrokaarten om objecten aan te schaffen om een mooie wagen te bouwen, en om de stad door te reizen. Daar gingen we dan, op weg om de stad Praag te verkennen. Na het wandelen door de stad, en een lunch, vergaten we een beetje dat we met een opdracht bezig waren. In tijdnood hebben we het geld uitgegeven aan bier, beste investering van de dag! Nadat alle groepen weer terug waren in het park, bleek dat drie groepjes toch nog wel hun wagen wilden testen. Bij de een verliep dit iets beter dan bij de ander. Ach, de niet werkende wagens hebben weer voor leedvermaak gezorgd. Nadat iedereen was uitgedronken en uitgelachen keerden we terug naar het hostel. Iedereen kon inmiddels de kamers op om de koffers uit te pakken. Het avondmaal werd gehouden bij het hostel, pizza stond op de planning. Dit verliep echter niet helemaal vlekkeloos. Veel mensen hebben lang moeten wachten op de pizza, en deze was soms nog niet eens gaar. Desalniettemin mocht dit de avond niet verpesten. Met zijn allen zijn we uiteindelijk naar Cross Club, door Joyce ook wel Cross Fit genoemd, gegaan. Wat een tent! De techno muziek klonk door de speakers en de Long Island Iced Teatjes vlogen over de bar. Uiteindelijk is (bijna) iedereen na een geslaagde avond veilig in zijn eigen bedje terechtgekomen.

De dinsdag was ook wel interessant, onze eerste echte excursie stond op de planning. We zijn  naar de politie academie geweest en hebben daar veel kunnen leren. Vooral hoe 3D-technieken steeds beter en vaker gebruikt kunnen worden om een PD weer te geven. Naast deze trip hadden we even een lunchje en in de avond zijn we nog met zn allen op kroegentocht geweest. En niet zomaar een, vormgegeven in een wedstrijd nog wel. Op een bierviltje kregen we de opdracht om voorbezochte kroegen van de studiereiscommissie zelf op te zoeken. Zo was er een groep jongens direct naar de Hooters gegaan, en de meiden naar de cocktailbar. Uiteindelijk hadden een groep die de dierentuin bezocht hadden en Siem en Youk gewonnen! Hoewel sommigen optijd terug wouden hebben er een aantal het ook vol gehouden tot de ochtend, maar voor iedereen was dat een geweldige avond.

Na weer een veel te korte nacht stond er een interessante dag op de planning. We zijn met zijn allen naar ECOM geweest. Hier hebben we uitleg gekregen over HPLC. Een HPLC scheidt op basis van affiniteit voor een fase. Het doel van de HPLC is het scheiden van een vloeibaar, of opgelost, mengsel. Dit gebeurt in verschillende fases. Ik zal er verder niet te diep op ingaan voordat ik jullie aandacht verlies. Naar mijn mening was het een interessante rondleiding met veel informatie. Voor de vrouwen was er, volgens Rolinda, een knappe vent aan het werk. Sommigen vonden het toch even tegenvallen toen ze hem zagen. Desalniettemin, heeft Lisa toch zijn Facebook weten te scoren, en een mooie foto met hem gemaakt.. Dit bezoekje verliep niet helemaal vlekkeloos. Raoul voelde zich toch niet helemaal lekker, blame it on the alcohol, en heeft heel zijn shirt, en de mat van ECOM, ondergebraakt. Lisa en Pepijn, de schatten, hebben dit voor hem opgeruimd. De woensdagmiddag was een vrijemiddag. Veel mensen hadden toch wat moeite met de oogjes open te houden, en zijn een dutje gaan doen. Anderen zijn lekker in de sauna en het zwembad gegaan. Vervolgens zijn we met een aantal mensen op zoek gegaan naar het Liverpool café. Er stond namelijk een leuke wedstrijd op het programma, die helaas voor Arjan, werd verloren door Liverpool. Na het slechte nieuws van Twente, had hij het zwaar te verduren die dag. Dit mocht de pret niet drukken. De gasten van het Liverpool café hebben kennis gemaakt met onze Hollandse uitspraken, en vooral met de  ‘samenwonen-kreet.’ Na het bezoekje aan het Liverpool café hebben we de rest van de groep weer opgezocht in de stad, en er met zijn allen een gezellige avond van gemaakt in James Dean.

De donderdag arriveerde.. En wat we toen toch hebben uitgespookt.. ik weet het eigenlijk niet meer.
Nee grapje, deze studiereis is/was om niet te vergeten! Na wéér een morgen vroeg opstaan, want de studiereiscommissie bedenkt niet dat een ochtendje uitslapen ook prettig is, vertrokken we richting de gevangenis. Dat was een spannende trip voor veel mensen met sommigen meiden natuurlijk extra opgedoft. Want ja, iedereen kreeg veel bekijks. Maar voor ons was het heel leerzaam want wie maakt zoiets nou mee? Na een screentest mochten we naar binnen en kregen we in twee groepen een rondleiding. Ze vertelden over de dagbesteding en de terugkeer na de gevangenis.
Na de gevangenis gingen we lunchen in Liberec, een groot succes. Aardappelpurree met varkensballen werd ons verteld. Wat het was weet nog steeds niemand maar toch was het leuk dat er nu weer is een keer iets anders op het menu stond dan de Mac. Na Liberec terug naar het hostel en daar even bijgeslapen, gegeten en weer de stad in natuurlijk! Want een avond niet stappen is een avond niet geleefd gold in Praag. En na deze nacht weer met veel cocktails, bier en shotjes te hebben besteed is iedereen gelukkig veilig terug in het Hostel gekomen.

Vroeg uit bed, daar houdt natuurlijk iedereen van. Ook op vrijdag was het weer feest toen de wekker ging. Iedereen onder de douche om er weer enigszins fris en fruitig uit te zien, om vervolgens met de bus te vertrekken naar de universiteit van Praag. Hier kregen we een aantal presentaties te zien over security, die zo interessant waren dat zelfs de Tsjechen erbij in slaap vielen. Hoogtepunt was de presentatie van Jochem over Crime Science en Forensisch Onderzoek.
Na dit bezoek was het tijd voor een lange wandeltocht naar het park, vanwaar je een fantastisch uitzicht had over de stad! Na twee uurtjes vrije tijd in het centrum zochten we wederom het park op voor een leuk spel: de jongens tegen de meisjes (uiteraard gewonnen door de jongens!).
's Avonds gingen de meesten nog op zoek naar een Long Island Iced Tea in de stad, want van de laatste avond moest natuurlijk genoten worden. De échte diehards waren tot in de vroege uurtjes te vinden in de James Dean Club.
Gelukkig waren we net op tijd terug in het hostel om de koffers in te pakken en uit te checken...