Studiereis 2022 | Zagreb

Op zondagmiddag  1 mei werden alle studenten welkom geheten op het Saxionplein. De sfeer zat er al gelijk goed in. Iedereen was enthousiast voor een week vol nieuwe ervaringen, vrienden en herinneringen. De befaamde studiereisshirts werden uitgedeeld, identiteitsbewijzen werden gecontroleerd en alle koffers, tassen, trolleys en boodschappentassen werden ingeladen; blijkbaar was het niet voor iedereen duidelijk dat we maar een weekje gingen… Tijdens de reis werd er competitief gespeeld op de Switch, series werden gebinged, praatjes werden gemaakt en de puzzels uit het programmaboekje werden opgelost. Na een nachtelijke toiletstop gingen de lampjes uit en de (meeste) oogjes toe.

Maandag vroeg in de ochtend reden we de voorstad van Zagreb in. Nadat de buschauffeurs door de smalle straatjes van Zagreb hadden genavigeerd, kwamen aan bij ons hostel. De bagage werd gedropt en na een kort opfrismoment was het tijd voor de eerste activiteit van de studiereis: een escape tour in het centrum van Zagreb! Nadat de escape tour was afgelopen, kreeg iedereen een lokaal biertje. Om de dag gezellig af te sluiten zijn we met zijn allen uit eten geweest.

Dinsdag begon de dag vroeg. Na het ontbijt maakten we ons klaar voor het eerste forensisch gerelateerde bezoek, Algebra University. Het gebouw was een stuk moderner dan wat we gewend zijn. Voor elk lokaal zat een soort tablet op de muur waarop je kon zien welke les bezig was of daar gehouden zou worden die dag. Iedere ruimte was open te maken met een pas, bijvoorbeeld je studentenpas. Ook hadden ze speciale ruimtes voor tv opnames, fotografie en innovatie. Als laatste kregen wij een lezing van een van de docenten over mobile forensics. Hierna zijn we weer naar het Hostel vertrokken en is iedereen zijn eigen gang gegaan.

Na het ontbijt op woensdag werd er gestart met de crazy88. Na een gezellige ochtend zijn we in de middag naar het ‘museum of hangovers’ geweest. Hier konden we dronken verhalen terug lezen. Tevens mocht je hier met een dronken bril achter het stuur stappen. Na het avondeten is er 2 minuten stilgestaan bij de slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog. De avond werd vervolgd met een pubquiz om de algemene kennis weer even lekker op te schudden. Na de quiz zijn we met een grote groep gezellig naar de karaokebar gegaan om de avond af te sluiten.

Donderdag, was misschien wel een van de meest indrukwekkende dagen! We begonnen de dag vroeg met een helse busreis de bergen in, op weg naar één van de oudste zilvermijnen van Europa. We hadden ons voorbereid op een warme dag, dus liepen wij in onze t-shirts, korte broeken en jurkjes de 12°C ‘warme’ mijn in. In de 15e eeuw werd hier voor het eerst gemijnd naar zilver, nu honderden jaren later kun je zelf zien hoe het er in die tijd aan toe ging.

Na het bezoek werd koers gezet richting dé toeristische trekpleister van Kroatië: het Plitvice Natuurpark, bekend van de watervallen. In groepjes liepen we enkele kilometers tussen de bomen, langs meren en watervallen en voeren we op een boot. Eenmaal terug in Zagreb aangekomen kozen er een aantal om nog naar het terras te gaan en de rest ging lekker naar het mandje toe.

Op vrijdag stond de lezing van INsig2 op de planning. De lezing ging over verschillende onderwerpen zoals het uitlezen van data van een telefoon, car hacking en cyber security. Er stond bijvoorbeeld ook een apparaat om je telefoon uit te lezen om zo een goed beeld te geven hoe zij dit doen. De lezing werd ingedeeld in twee groepen, de andere groep ging naar het dichtbij gelegen winkelcentrum. Na de lezing zijn we met zijn allen teruggegaan naar het hostel en kreeg iedereen vrije tijd, de meeste zijn dan ook souvenirtjes gaan halen voor het thuisfront. Na het avondeten heeft iedereen het nachtleven van Zagreb opgezocht voor de laatste avond.

Op zaterdagochtend werden we voor het laatste wakker in Zagreb, menigen waren vrijdagavond lekker op stap geweest en zo ging de wekronde wat moeizaam. De mensen die graag nog wat slaap wilden pakken mochten dan ook blijven liggen en zo gingen we met een klein clubje ontbijten. Het programma werd vervolgd met een potje levend stratego, waar sommige mensen wel erg fanatiek waren. Na levend stratego was er nog een vrije middag om souvenirs te kopen of de dingen te zien die je graag nog wilde zien totdat het tijd was voor een laatste, gezellige maaltijd met zijn allen. Na het laatste avondmaal liepen we met elkaar terug naar ons hostel. Even gauw naar het toilet, opfrissen, omkleden naar iets comfortabels en de bagage ophalen. ‘s Avonds laadden we onze bagage in de bus en vertrokken we weer naar ons Enschede.

De terugreis was spannender dan de heenreis. Er was een dijk doorgebroken, waardoor de snelweg waarover we reden vol lag met water, stenen brokstukken en andere stukken natuur. Ook de grens bij Oostenrijk was spannend, door een kleine douanecontrole waar de meeste doorheen zijn geslapen.

’s Middags kwamen we aan bij het Saxionplein, waar enkele familieleden of vrienden ons stonden op te wachten. Iedereen was ook blij om hun bagage weer droog aan te treffen. De meeste van ons keerden huiswaarts (en naar bed?), maar enkele strijders gingen voor een laatste pilsje op het terras. Die Nederlandse prijzen waren vast weer even wennen ;-)

Het was een geweldige reis!